Co mają wspólnego żeglarstwo i hutnictwo?

Nie będziemy od razu odpowiadać na zadane w tytule intrygujące pytanie. Zaczniemy od krótkiego wyjaśnienia, że wśród wielu wyrobów hutniczych, które trafiają na rynek po uprzedniej obróbce plastycznej lub odlewaniu wyróżnia się tak zwane profile hutnicze. Poza różnymi typami blach, taśm, drutów i prętów stanowią one największą część asortymentu wśród wyrobów hutniczych. Najpopularniejszymi rodzajami profili, z którymi zetknął się każdy są wszelkiego typu rury, czyli profile posiadające przekrój poprzeczny w postaci pierścienia i znajdujące zastosowanie w każdej dziedzinie przemysłu i gospodarki. Profesjonaliści bez problemu przywołają tu inne rodzaje profili: kątowniki, ceowniki, zetowniki oraz teowniki wraz z dwuteownikami. Ich nazwy nawiązują do kształtu przekroju zbliżonego do liter alfabetu. Ktoś mógłby zapytać: Dobrze, ale co to wszystko ma wspólnego z żeglarstwem? Już podpowiadamy. Każda łódź o napędzie żaglowym musi mieć maszt. O ile na mniejszych żaglówkach zazwyczaj stosuje się maszty aluminiowe, na na jachtach regatowych również wykonane z włókna szklanego lub węglowego i żywicy epoksydowej, to na łodziach krążowniczych zamontowane są maszty ze stali. Cechują się one dużą łatwością obróbki i wytrzymałością i są stosunkowo tanie. A każdy stalowy maszt jest hutniczym profilem.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.